Rowery

Ci, co robią dziennie więcej niż 50 km rowerem doskonale wiedzą, że trasę najlepiej ukształtować sobie samemu, za pomocą mapy. GPS i googleMaps może nie być przydatny, a wręcz może sprowadzić na manowce. Idealnie byłoby, żeby zbudowane były zsieciowane drogi rowerowe, poza pasem drogowym, gdzie rowerzysta sam decyduje którą autostradą rowerową/drogą rowerową będzie przemierzał dzisiaj świat, … ale to może w dalszej przyszłości. Ziemia Siedlecka ma idealne ukształtowanie do wycieczek rowerowych. Nie ma ani zbyt  wysokich wzniesień, ani skał. 

Jest wiele lokalnych dróg, których przemierzanie nie wymaga od rowerzysty nadprzyrodzonych wyników testów wytrzymałościowych, a umożliwia swobodne podziwianie okoliczności przyrody. To czym się kierujemy planując trasę, zależy od naszych oczekiwań, nawyków i postaw wobec bezpieczeństwa, ekologii, zoologii i innych logii, dostępności do gastronomii, atrakcji, zabytków, kościołów, itd. 

Proszę tylko nie wybierajcie wąskich dróg szybkiego ruchu i pamiętajcie, że za nami ktoś też może zechce przyjechać w te samo miejsce i nie będzie cieszył się widokiem pięknie poutykanych przez nas butelek, czy poukładanych w fantazyjny sposób papierków po batonach.  Dla tych, co robią tych kilometrów mniej, mam propozycję kilku tras, które są pętlami, aby wypakować rowery z bagażnika lub busa i bezpiecznie przemierzyć parę dobrych kilometrów z dzieciakami zataczając pętlę (bo nie ma nic nudniejszego, niż wracanie tą samą trasą). Do ustalania samodzielnych tras polecam przede wszystkim drogi ewakuacyjne wzdłuż torów kolejowych oraz oczywiście leśne ścieżynki. 

Korzystne przy planowaniu tras jest to, że Gmina Siedlce zadbała o wydzielenie ścieżek rowerowych przy trasach wyjazdowych z Miasta Siedlce, w samym mieście też jest coraz lepiej, jeżeli chodzi o przemieszczanie się rowerem. Polecam również skorzystanie z opcji Kolei Mazowieckich w zakresie podróżowania z rowerem, aby w jedną stronę przejechać się pociągiem, co dla dzieciaków stanowi również niesamowitą atrakcję.

Przykładowe trasy:

29 km – Kotuń- Romany – Trzemuszka – Skarżyn- Kłódzie – Czerniejew – Nowaki – Pieróg – Kotuń

46 km – Chodów – Niwiski – Zaliwie Piegawki – Mokobody – Sosna Kozółki – Krynica – Suchożebry – Kopcie – Chodów

34 km – Nowa Dąbrówka – Stare Opole – Kotuń – Romany – Łączka – Żeliszew Duży – Żeliszew Podkościelny – (drogą leśną) Trzenuszka – Chlewiska – Nowa Dąbrówka

33 km – Siedlce – Stok Lacki – Ujrzanów – Helenów – Kolonia Mościbrody – Myrcha – Wólka Wołyniecka – Rakowiec – Żelków Kolonia – Swoboda – Siedlce

Wkrótce zakończymy również prace nad innowacyjnym na naszym obszarze sposobem oznakowania szlaków metodą belgijską, który w Polsce zapoczątkowała nasza partnerska Bialskopodlaska Lokalna Grupa Działania, z którą wspólnie realizujemy projekt współpracy pn. „Wspólnie-Aktywnie-Lokalnie-Kulinarnie”. Jego rezultatem będą przede wszystkim szlaki rowerowe oraz szlak nording walking w Krainie „Nocy i Dni” (Gmina Wodynie). Sieć szlaków rowerowych, połączonych ze sobą poprzez oznakowanie (średnio 1 znak na 1 km) punktów (węzłów) umożliwi turyście dowolne kształtowanie szlaku, który zamierza przebyć, kierując się warunkami fizycznymi (wiek, sprawność fizyczna) oraz przyrodniczo-historycznymi. W ramach zadania zostanie kompleksowe wykonanie i oznakowanie około 800 km szlaków rowerowych na terenie 10 gmin będących członkami Stowarzyszenia LGD ZS: Zbuczyn, Wiśniew, Skórzec, Wodynie, Mokobody, Suchożebry, Mordy, Domanice, Kotuń i Siedlce (gm. wiejska). W ramach projektu oprócz wytyczenia i oznakowania szlaków rowerowych, zostały już wykonane gadżety promujące aktywną turystykę, m. in: mapy (będą wykorzystywane przez turystów do korzystania z sieci szlaków i planowania własnych tras), wizytówki, na których turyści będą wpisywali numery węzłów, które chcą odwiedzić, tablice promocyjne czy opaski i kamizelki odblaskowe z nadrukiem.